Vårens workshopar med barn

Vi började med att bjuda in alla barn till biblioteket eftersom det kändes viktigt för oss att lära känna vår målgrupp före våra workshopar satte igång. Barnen fick på plats prova på att försöka hitta en bok om ett visst ämne. De fick en lapp med ett ord och en bild som stämde överens med ordet. Uppgiften gick ut på att hitta en bok som handlade om det som stod på lappen. Denna övning gjordes för att vi ville se hur barnen betedde sig för att hitta fram till rätt bok. Vi ville också undersöka om barnen i nuläget kunde hitta böckerna på hyllorna. Tanken var dessutom att barnen skulle se hur våra medier var placerade. Vi tänkte att barnen på detta sätt fick en bra introduktion inför kommande uppgifter angående visualiseringen. Svårighetsgraden på lapparna varierade och barnen tog sig an uppgiften med stor iver och nyfikenhet.

Uppgift (1)

Barnens uppgiftslappar

 

När det gällde ca 20 % av böckerna så hade barnen i första hand tittat på bilden på framsidan av boken för att bedöma om de hittat en bok som stämde överens med beskrivningen på lappen. Detta bekräftar tydligt att bildsymboler är viktigt för att hjälpa barnen att hitta rätt, och det visar också på att barnen är väldigt duktiga på att avläsa bilder och även väldigt små detaljer.

 

Uppgift 1

Efter introduktionen på biblioteket genomfördes olika workshops på skolan. Vi ville försöka ta reda på hur barnen tänker kring ord och bilder/symboler. Barnen fick illustrera/rita en bild de tyckte passade till ordet vi presenterade på tomma färgade cirklar. Barnen tog sig an uppgiften med stor koncentration och vilja. Vi lät barnen i så stor utsträckning som möjligt helt fritt tolka orden utan att som vuxna lägga oss i och förklara. Om de inte kom på något att rita till ett särskilt ord behövde de inte genomföra uppgiften.

Det var tydligt att barnen i sin tolkning av orden utgår från sig själva, sina egna erfarenheter och intressen.

Symboler 4.

Bild till ordet Vänner & Familj

 

20160602_125426 (1)

Bild till ordet katter

 

Uppgift 2

Barnen fick jobba med att göra ett collage utifrån olika ämnesord/underkategorier i det tänkta samlingssystemet. För en del av barnen var det svårt att komma igång, för andra gick det lättare. En del orkade koncentrera sig länge, andra var mindre intresserade. Ibland var det roligast att kladda med flytande klister. Vissa av kategorierna upplevdes som svåra för barnen att arbeta med.

Collage fordon

Collage till ordet fordon

 

Många av barnen gjorde automatiskt en berättelse av sitt collage. Deras fina collage kan vi använda till bildspel till våra miniskärmarna som kommer att finnas i hyllorna på den nya avdelningen.

Collage Mat & Bak växer fram

Collage kring ordet Mat & Baka

 

 

Uppgift 3

Barnens uppgift denna gång var att tillverka tittskåp till de olika kategorierna i samlingssystemet. Tittskåpen kommer att finnas på plats i bokhyllorna på den nya avdelningen vid invigningen. Tanken med tittskåpen är dels att förtydliga kategorierna, dels att väcka barnens nyfikenhet. Det är dessutom viktigt ur ett delaktighets perspektiv att barnen får vara med och göra avtryck överallt.

Vi ville försöka få en känsla av hur barnen uppfattar de olika kategorierna och vilka bilder och tankar som dyker upp hos dem. Vilka färger, former och hur de uppfattar orden. Vi vill inte styra deras tankar utan varje barn skapar utifrån sin förmåga.

De flesta kom igång och jobbade väldigt snabbt. Det märktes att de börjat bli vana att arbeta med oss och kategorierna. Kreativiteten var hög och lärarna var helt förbluffade över hur koncentrerade vissa av barnen var! Det var roligt att se barnen så engagerade. Barnen är väldigt duktiga med små detaljer i sina tittskåpsmiljöer som kan vara viktiga för vår visualiseringsprocess.

Dinosaurietillverkning på gång (1)

Dinosaurie på gång

 

Barnens deltagande har verkligen gett oss bra idéer inför vårt kommande arbete med att göra samlingarna tydligare för barnen och därmed lättare för dem att hitta hos oss.

När det var dags för oss att gå blev det riktigt sorgligt att ta adjö av barnen. Vi tackade för all hjälp vi fått. Vi förklarade att vi kommer att samla in allt de gjort och utifrån vad de skapat försöka skapa bilder som gör det lättare för barn att hitta de böcker man vill läsa.

Vi kommer att träffas igen på den VIP-invigning som planeras för alla barn som varit delaktiga i processen mot det nya barnbiblioteket.

Tittskåp börjar ta form (2)

Full aktivitet vid tillverkning av tittskåp

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar