Bus, läs eller lek?

 

Vad händer under en eftermiddagstimme på barnavdelningen

Bemötande och experimenterande gruppen har börjat studera och observera vad som händer under ett besök på biblioteket. Tanken är att vi ska studera hur barn och vuxna rör sig på vår avdelning. Vad gör de? Hur länge stannar de? Lånar de med sig medier hem? Vid ett framtida observationstillfälle kommer vi att göra förändringar i den rumsliga miljön genom att ta bort alla kuddar och gosedjur. Hur intar då barnen rummet?

Timmen med observationer blev mycket intressant. Besökarna blev individer och inte en grå massa. Pennan glödde och många historier skrevs ner. Bloggen räcker inte till för att redovisa alla händelser. Vill dock lyfta fram vissa upplevelser.

I ett tumultartat kaos av 1 1/2 åringar som spring hoppade fram på våra platta röda madrasskuddar satt en mamma och läste för sin 1 åring. Hon satt säkert i 40 minuter och läste. Barnet lyssnade på sin mammas röst och var helt koncentrerad på bilderna i boken. Båda två var så trygga med varandra. De satt i sin egen bubbla mitt i allt oljud av andra barns stojande. Studerande hjärtat blev alldeles varmt av lycka.

Två barn i lågstadieåldern sitter och läser. Deras mamma sitter en bit bort. Hon pratar länge i sin mobil. Helt plötsligt går hon iväg utan att prata med sina barn. Det dröjer inte många minuter innan det yngsta barnet, en flicka blir orolig. Hon reser sig och springer iväg i samma riktning som mamman. Barnet hittar inte henne utan återvänder till sin läsande bror. Usch, en mamma som vill ha lite egen tid! Men mamman kommer tillbaka med matsäck. Hon delar ut smörgåsar och frukt till sina barn. Efter sitt mellanmål går de tillbaka till sina soffor och fortsätter att läsa lugnt och stilla. De är fortfarande kvar när observationstimmen är slut.

bild

Många föräldrar försöker verkligen läsa högt för sina barn. Vi har en hög ljudnivå och intresset avtar så fort något händer. Ett högt ljud i form av skratt, skrik, prat eller att larmet går räcker för bristande uppmärksamhet. Tysta zoner i form av möbler eller möblering behövs.

Många böcker på det lilla runda bordet vid mattorna genererar intresse och nyfikenhet för böckerna. Slutsats var inte för nitisk vid städandet.

Många besökare stannar länge och använder sig av alla våra olika delar av rummet. De går från station till station och föräldrarna låter barnen bestämma.

Många vuxna är duktiga på att städa upp efter sig och att hålla koll på sina klättrade barn. Detta är bra eftersom barn älskar att plocka ut saker från våra hyllor och kasta på golvet. Slutsats vi ser bara undantagen de som inte plockar upp eller håller koll på sina barn.

Många barn älskar att suga på och leka runt med våra gosedjur och leksaker. Vi får fundera på och organisera bästa sätt för rengöring.

Många frågor i informationsdisken är frågor på boktips samt var är toaletten. Hur arbetar vi på bästa sätt för att föregå dessa frågor?

Många vuxna matar sina barn överallt och alltid med frukt och kex. Slutsats viktig information om var mathörnan finns ska vara tydlig.

Många av de yngsta barnen är i första hand intresserade av att söka kontakt med andra barn. De vill gärna börja leka med varandra. De har också mycket spring i benen och behöver en rasa av sig yta.

Många av de äldre barnen är mer intresserade av att få böcker lästa för sig eller att läsa själva. Läsande, lugna platser viktiga för denna åldersgrupp.

Många rullstolsbundna har behov av sittplatser i rätt höjd som inte är för mjuka. Då kan man ta sig upp från sin rullstol och sitta intill sitt barn och läsa.

Många besökare använder sig av sittplatserna vid pyssel borden både till skapande samt ätande. Pyssel lådorna är oerhört mycket använda. Dessa behöver fyllas på ofta.

Många kuddar är intressant att leka med. Bra för kojbyggen, vägbyggen eller att bygga på höjden. Barn sätter inga gränser bara möjligheter. Variationer är dock bra. Testa med att inte alltid ha dessa framme och se vad som händer. Och hur ska vi arbeta med att få bort hoppandet från höga höjder?

Många barn fullkomligt älskar att leka med dockteatern. Ett bra koncept.

Många barn har ett annat modersmål än svenska.

Många föräldralediga pappor besöker denna eftermiddag avdelningen med sina 1 1/2 åriga barn. Läsning fungerar inte. Barnen mer intresserade av att interagera och skratta med varandra. Hur fångar vi upp denna grupp och med vilken form av aktiviteter?

Många nya besökare väller in vid 15.50 tiden. Märks att många precis hämtat sina barn från dagis och svänger inom biblioteket före hemgång. Kanske bra med någon aktivitet vid denna tidpunkt?

Många lånar med sig mycket medier hem och det är mer utlån på DVD filmer än vad vi trott.

Ska bli mycket spännande att fortsätta observera våra besökare med nya ögon. Hinna tänka till och få reflektioner.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s