Ny medarbetare i projektgruppen

Marie Lassen

Marie Lassen

Hej alla!

Nu har det blivit min tur att axla ett större ansvar och se till att den nya barnavdelningen på Malmö stadsbibliotek kommer att bli något alldeles extra. Jag hoppar in som vikarie i projektgruppen ”Lilla Slottet” fram till september månad 2016.

Vem är jag? Har jobbat länge som bibliotekarie. Blev färdig redan 1982 och arbetade först i Sollefteå och sedan i Kalmar. Till Malmö kom jag 1983. De första 8 åren flängde jag runt på Malmös olika stadsdelsbibliotek och på olika barnbibliotekarie vikariat. Kommer ihåg ett år då jag varje vecka besökte 9 olika skolor och hade 16 olika klasser, oj vad jag bokpratade. Vilken glädje att lära känna barnen och följa deras läsutveckling. Det som triggar igång mig är just glittret i ett barns ögon, man märker när man når fram. Ett barn kan man inte lura, ett barn märker om man inte är närvarande i nuet eller inte har läst boken. Tyvärr tog projektpengarna slut efter ett år och verksamheten lades ner.

Intresset för böcker började tidigt för mig. Min pappa gick varje vecka med mig till biblioteket i Linköping. Han är min läsande förebild, han läste mycket, överallt och alltid. Jag minns med värme den gången vi lånade massor med bilderböcker och en stor och tjock kapitelbok (Kastrullresan av Unnerstad). Min pappa fick bära de tunna barnsligare böckerna hem. Själv bar jag med stolthet den tjocka boken, ville visst visa omvärlden att jag kunde läsa helt själv. Vilket jag inte kunde vid detta tillfälle. Kommer också ihåg hur jag låtsades läsa tidningen inför mina äldre kusiner. Var bara ett fel. Jag höll tidningen upp och ner. Som de skrattade och retade mig.

Jag blev äldre och fortsatte läsa precis som min pappa överallt och alltid. När mina föräldrar bad mig släcka lampan på kvällen löd jag som den snälla lilla flicka jag var. MEN jag kröp snabbt ner under täcket, tände min ficklampa och fortsatte läsa i min bok. Mitt yrkesval blev därför lätt, jag visste tidigt att vad jag ville bli. Efter tre års studier i Lund bar det av till bibliotekshögskolan i Borås. Behöver jag säga att min pappa var mycket stolt över mitt yrkesval.

Andra intressen utöver läsning är naturen. Jag vistas i den varje helg. Är dessutom lämpligt nog sambo med en fågelskådare och orienterare. Mina glasögon på näsan tycker det är jobbigt med kikare därför intresserar jag mig mer för det som växer och älskar att fotografera allt som finns runt omkring mig.

Vad är mina förhoppningar med den nya avdelningen? Tänk att få vara med och skapa en helt unik plats för barnen. Invigningen av den förra barnavdelningen blev lite av en besvikelse för mig. Känslan för mig när vi öppnar 2016 kommer att vara en helt annan. Jag är övertygad om att jag kommer att vara oerhört stolt och glad.

Mina förhoppningar är att barnavdelningen kommer att bli ett utflyktsmål för barn även utanför Malmö. En fantasifull, mystisk och rolig plats för alla. En trygg miljö där många hittar nya vänner. Vilken härlig upplevelse att få sitta i vår fina bokskog och äta medhavd matsäck. Tänk vilken glädje att få utforska böckernas värld och utvecklas till att bli en läsare som längtar efter fler berättelser. Barnens verkstad kommer att locka barnen till eget, unikt skapande. Vilken drömvärld barnen kommer att få uppleva, de kommer att få chansen att själva lämna avtryck och skapa sin egen plats i miljön. Eller kanske nyfiket upptäcka en helt ny digital värld som förut varit okänd.

Viktigt är att ”Lilla Slottet” lyfter fram barnen och att vi skapar tillsammans med dem. Att vi låter barnen leka sig till kunskap om omvärlden. Att vi visar på den lustfyllda läsningen och det utforskande lärandet. Viktigt för mig är också att vi har ytor där det är tillåtet att bara mysa. Att bara vila i nuet och få vara ifred. Alla är vi olika.

Jag känner mig redo och för mig börjar nu det stora äventyret i projektet ”Lilla Slottet”.

 

 

 

 

Kommentera

