Delaktighetsgruppen rapporterar

älsklingshyllan

Vad hittar vi på i Delaktighetsgruppen (en av de fyra grupper som sattes igång i höstas)? Jodå, vi jobbar på, med lite olika spår. Vårt övergripande uppdrag är att titta på hur vi ska arbeta för att få alla barn att känna sig delaktiga på den nya barnavdelningen. Nu har vi alla fullt fokus på att lyssna in och vidareutveckla barns tankar och ideér. Det ska vi fortsätta att göra. Delaktighet är enligt Barnkonventionens paragraf 12, en av barns tre  grundläggande rättigheter. Rätten att göra sin röst hörd i allt som angår dem. Word!

Det ni kunnat läsa om gruppen så här långt finns här 21 oktober och här den 23 oktober.

Våra följeforskare, Barbro Johansson och Frances Hultgren från Göteborgs universitet och Borås högskola, har också presenterat sig och sitt uppdrag här den 12 december.

Barbro och Frances kom på ett första besök i december och gav en föreläsning för hela arbetsgruppen och  kolleger från stadsdelarna om barns delaktighet med utgångspunkt i deras tidigare följeforskningsprojekt KUMBA. Denna föreläsningen var på många sätt en ögonöppnare och en bra utgångspunkt för vidare arbete.

Vi i gruppen började vårt arbete med att göra en kartläggning över hur det ser ut just nu. Vi valde att koncentrera oss på det ” vardagliga arbetet” och främst på avdelningen för de yngre barnen, det som ska byggas om och går under arbetsnamnet ”Lilla Slottet”. Vi tittade på hur det ser ut med delaktigheten i rummet, vårt sätt att möblera, organisera och köpa in medier, teknik, bemötande, program  m m . Kan barnen och deras vuxna göra skillnad och vet de isåfall om det?

Hur vi tänker kring barns delaktighet:

  • Att barn och deras vuxna  har möjlighet att påverka vår verksamhet på olika sätt.
  • Att vi tar deras åsikter och förslag på allvar och låter dessa avspegla sig i det vi gör.
  • Att de som besöker oss gör och får göra avtryck
  • Att delaktighet är ett förhållningssätt.
  • Att delaktighet handlar om att lyssna, visa respekt, inkludera och kommunicera

Utdrag ur kommentarer till kartläggningen:

“Gröna Mattan är ett bra exempel på en yta som går att förändra eftersom våra boktråg är på hjul. Vi kan experimentera med att flytta dem för att skapa skillnad mellan mer slutet, mer öppet. Vi ser direkt att det får betydelse för hur besökare använder platsen. Mer plats och så har man vuxna som kan ligga ner raklånga med sina barn. Det blir plats för möten och samlingarna , både organiserade av tex förskolepedagoger men också att det blir spontana möten mellan vuxna och barn. Det finns en del kuddar och mindre möbler som barnen kan flytta runt, vi ser hela tiden hur dessa används för att bygga kojor och annat. Ett bord kan bli ett hus, en läsfåtölj kan packas in, runda äpplekuddarna kan bli trampstenar i en stig. Böckerna är ju definitivt flyttbara och rör sig ständigt. För att de blir lästa men också ibland som inredningsdetaljer. Det är en bra idé att ha flyttbara föremål som barnen kan använda. De verkar vara bäst när dessa kan förvandlas till det en vill.”

Förutom kartläggningen ansvarar gruppen under våren för forskningsbokcirkeln samt att hålla utkik efter intressanta föreläsare och annat som kan inspirera vidare i detta arbete.

För att förstå vad som fungerar är det viktigt att vi på olika sätt testar att lyfta fram möjligheten till delaktighet. Lyssna in och förändra i rummet och vårt sätt att mötas för att se vad som händer. Små barn läser inte dokument, de läser av rummet, människorna och det som sker omkring dem.

Ett exempel på ett sådant pågående test i rummet är vår “Älsklingshylla” som syftade till att ge barnen en chans att tipsa varandra om bra böcker, spel och filmer. Från att den huserat på en list, högt över barnens huvud har den nu fått flytta ner på golvet, två scenkuber blir till ett bord som även de allra minsta kan nå och resa sig upp med hjälp av. Vi hade använt denna  lösning för en bokutställningen i samband med Almapriset och sett hur många som stannat och tittat när böckerna befann sig i perfekt höjd för alla. Den ursprungliga hyllans placering gjorde att den behövde administreras av oss som personal. Så vi fick idén att undersöka vad som skulle hända om vi istället flyttade ner och ställde fram pennor och hjärtformade post-itlappar på bordet. Hur skulle barnen komma att använda denna möjlighet? Vi inspirerades av vår “Namn-tavla” här som har blivit ett självgående och självklart inslag. Ett sätt för barnen att direkt göra ett synligt avtryck.

älsklingshyllan 2.0

Hur blev det? De hjärtformade lapparna lockade så klart och en del böcker blev rejält dekorerade. Vi såg också hur några av barnen samtalade kring vilka de kände igen, hade läst, istället för att lägga egna böcker på bordet,  istället “röstade” med hjärtan på andras tips. Det hade vi inte kunnat räkna ut utan att testa. För att spara barnens bästa tips fotograferar vi med jämna mellanrum av utställningen och skriver ut bilden och sätter upp intill bordet. Någon gång lägger vi även bilderna på Instagram. Kommer intresset att hålla i sig? Är detta något barnen vill fortsätta med eller är det ett vuxenpåfund? Vi håller koll och lyssnar in.

För att speeda upp testandet har vi nu slagit oss samman med gruppen för bemötande och experiment. Några av oss fortsätter pröva nya sätt till delaktighet i rummet.   Det andra fokusområdet blir inköp. På vilket sätt gör vi det tydligt att barnen kan påverka vad vi köper in? Hur gör vi med besökare som själv inte kan läsa? Garaget har testat lite olika varianter kring detta. Vi tittar på hur vi kan inspireras av dessa och egna ideér. Vi återkommer med rapport här på bloggen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s