Spontana experiment i rummet

Just nu genomför vi en del experimenterande i vad spontana händelser i rummet kan skapa. Experimenten grundar sig på de dialoger vi har haft med malmöbor. Många efterfrågade något som händer när man kommer, aktiviteter som man slipper boka sig till i förväg.
 
Jag heter Charlie Norberg och jobbar inom kulturförvaltningen som
filmpedagog, jag är för tillfället utlånad till Stadsbiblioteket och utifrån min kompetens experimenterar jag bland annat med att animera med en iPad.
 
Det som jag har provat och velat se är hur barn reagerar och närmar sig
om jag ute i lokalen sitter och animerar. Vågar de komma fram, har de frågor? Vill de vara med att animera, eller vill de ta över och animera själva? 
 
Det jag har upptäckt än så länge är att det väcker uppmärksamhet och nyfikenhet till vad jag gör, jag har blivit observerad på håll och haft barn som varit framme och hjälpt mig med animationen. En gång kom två pojkar springandes i full fart och slog sig ner bredvid mig, de var lite yngre och nyfikna, jag visade hur jag tog en bild och sedan flyttade figuren framför iPaden, när vi sedan tittade igenom den lilla filmsekvens vi gjort såg jag tydligt hur en av pojkarna förstod, att det var figuren jag precis flyttade på som var med i filmen.
 
Det har också fungerat som kontaktskapande med vuxna som frågat vad jag gör, hur det fungerar och vad appen heter.
 
Jag får också en känsla av att sitta på golvet och animera är mer inbjudande än då jag suttit vid ett bord. Jag fortsätter experimenterandet att möta besökare med animation och återkommer med mer insikt längre fram.
Kommentera

