Samtal pågår!

I tisdags hade vi vårt andra forskningsbokcirkeltillfälle för terminen. Så vad är en forskningsbokcirkel? För oss är det ett sätt att både fördjupa oss i relevant litteratur men också skapa ett forum för diskussion kring ett specifikt ämne, vilket den här terminen är delaktighet. För att få en struktur på diskussionerna har vi valt att använda oss av den etablerade formen Spanarverkstad (som du kan läsa mer om här: http://www.mah.se/Bibliotek/Bibliotekets-undervisning/Spanarverkstad/)

Till detta tillfälle hade alla fått i uppgift att läsa kapitel 1 och första delen av kapitel 5 ur (våra följeforskare) Barbro Johansson och Frances Hultgrens kommande bok Rum för de yngsta som kommer att ges ut av Borås högskola i april och som vi fått lov att använda oss av (tack Barbro, Frances och Borås högskola!). Boken behandlar forskningsprojektet KUMBA (Kultur med barn) som Barbro och Frances genomfört i Borås. I boken resonerar och problematiserar de kulturverksamheter för barn ur ett delaktighetsperspektiv, något som ju ligger helt i linje med vårt arbete inom Projekt Lilla Slottet.

Första kapitlet är, utöver, en presentation av KUMBA, en teoretisk genomgång av begreppen delaktighet, barndom, rum och mellanrum, praktikgemenskap och modrande. Kapitel 5 ger en mer djuplodande analytisk diskussion kring begreppet delaktighet där de också presenterar vad de kallar delaktighetens olika lager: deltagande, inflytande, dialog, en möjliggörande miljö/ en möjliggörande barndomssyn och att involveras i en pågående process.

Vi som var på forskningsbokcirkeln tyckte alla att texterna var mycket givande och flera uttryckte att man kände sig peppad av dem. Läsningen har gjort att man fått upp ögonen för nya sätt att se på barnens delaktighet. Som en kollega uttryckte det: ” Det är svårt, men själva processen att låta barnet vara delaktig är egentligen inte så svårt, utan ett mind set. ”. Flera pratade om begreppet mellanrummet, dvs en plats som inte är förutbestämd där barn kan få utrymme att skapa själv, och vikten av att våga släppa kontrollen och vara lyhörda mot barnen.

Vi pratade också om åldersmaktsordningen, om att barn är annorlunda lika och att de måste behandlas jämlikt för att delaktighet ska uppnås. Det kräver träning, men vi behöver få in det ”i vårt DNA”!

Slutligen talade vi om hur vi kan omsätta teorin i praktiken. Vi pratade om vårt test med skylten där barnen kan skriva sina namn. Skylten har nu blivit så etablerad så att när personalen i helgen använde den för att meddela att ett arrangemang blivit inställt, skrev barnen sina namn runtomkring 🙂

IMG_0159

En annan idé, som är på väg att realiseras, är att låta SFI-elever välja ut sina favoritbarnböcker på sina språk och sedan skriva boktips både på sitt modersmål och på svenska, som vi sedan publicerar både på webb och i lokalerna.

Vi pratade även om att arbeta mer på empowerment för barnen. Att bl.a se till att alla har en PIN-kod till sina lånekort och att göra det möjligt för barnen att klara sig själva gör att de växer som individer.

Vi uppmanar alla att läsa Barbro och Frances bok när den ges ut i april och att fortsätta samtalet i andra verksamheter!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s