Ett frågemöte behöver föregås av ett socialt möte

Ni som följt oss på instagram har kanske noterat att bilder med personal i diverse utstyrslar börjat dyka upp den senaste tiden. Vad är det vi egentligen håller på med förutom att ha det väldigt roligt själva när vi klär ut oss i olika hattar, clownnäsor, guldkappor och propellerhattar?

Forskning kring barnbibliotek och då specifikt referenssamtal med barn trycker på svårigheten för att barn att får svar på sina frågor och undringar. Informationsdisken är ofta byggd för och av vuxna och signalerar vuxenhet, det krävs också att det finns en välformulerad fråga att ställa när man greppat att det är där man ska fråga. Därutöver är ju våra kataloger/sökmotorer i allra högsta grad byggda för vuxna, ska man vara riktig krass främst för bibliotekspersonal. Det finns alltså väldigt många hinder för barn att få sina informationsbehov tillfredställda.

Något som man sett tydligt är att barnens frågor inte följer den vuxnes mönster. Barnens frågor kommer ofta som en följd av ett socialt möte. Hur ska man då göra, agera för att skapa en atmosfär och ett bibliotek där sociala möten uppstår? Ja, det är väl det vi håller på att experimentera med. Våra spontana utklädningsattiraljer är ett steg i ledet av att göra oss synliga, tillgängliga och bjuda in till de där sociala samtalen som kanske leder vidare till barnens frågor. Vi kan iallafall inte sitta och vänta i informationsdiskarna och bli ledsna för att ingen behöver vår hjälp, för där kan vi vänta förgäves.

IMG_0374 testMats och PerTestbildIMG_0330

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s