Barndialoger- hur gör man?

utbildning

Även om vi under det senaste året aktivt arbetat med en mängd dialogtillfällen med olika barngrupper har vi varit bortskämde med att alltid ha med oss experten Helen Phan, barnkulturdesigner, som gjort den stora planeringen och upplägget av dialogtillfällena med input från oss. Projektgruppen och många andra från barnavdelningen har självklart varit med och hållit i dialogerna men inte genomfört hela processen från planering till mål.

Nu när det var dags att arrangera barndialoger igen, i och med förändringen av våra samlingar, beslutade vi oss för att be Helen ta fram en utbildningsdag så att vi själva får verktygen att bygga upp dialogerna och genomföra dem.

Det kändes som en lyckad dag! Vi gick från genomgång av viktiga teoretiska perspektiv- barnkonventionen, barnens lek, barns delaktighet till mer handfasta do’s and don’t’s, olika metoder och verktyg, upplägg för planering, hur man förbereder, genomför, dokumenterar och följer upp. Senare delen av eftermiddagen använde vi de kommande barndialogerna kring samlingarna som pilotfall och började nysta i möjliga upplägg. Samlingsdialogerna känns som en spännande men också svår utmaning att ta sig an. Men vi har bestämt oss för att vara modiga och kasta oss ut!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s