En inspirerande förskola!

bild

Idag besökte (nästan) hela arbetsgruppen för samlingarna* Pyrets förskola i centrala Malmö. Eftersom man här arbetar väldigt aktivt med läs och skrivutveckling ville vi ta reda på lite mer om hur de arbetar, och förhoppningsvis få nya tankar till vårt fortsatta arbete med det nya samlingssystemet. Upprinnelsen till att man tog fram ett eget system på Pyret var de sjunkande siffrorna i läs och skrivförståelse i Malmö stad. Detta sammanföll också med Läroplanen för förskolan som kom 1998. Det var då man begav sig ut för att söka inspiration och lära sig av andra som arbetade läs och skrivfrämjande på olika sätt.  Efter att ha studerat och tagit lärdom av dessa utarbetades en alldeles egen metod för hur man ville arbeta för att stödja barnen i deras språkliga utveckling.

Metoden bygger på igenkänning; att alla barn, även de minsta, genom träning och upprepning, kan lära sig att känna igen bokstäver och så småningom ord. Ett system beståendes av enkla skyltar med tydligt textade namn, ord och siffror byggdes upp. Genom att använda dessa dagligen i verksamheten lär sig barnen hur de olika bokstäverna och så småningom orden ser ut. Det är viktigt att det är orden som kopplas till språket, och inte bilden som man vanligtvis gör.

De pedagoger vi pratar med berättar engagerat om hur roligt barnen tycker det är och hur förvånansvärt snabbt de lär sig. En stor vinst som de observerat är dessutom att det stärker barnens självkänsla, eftersom arbetet mycket handlar om att hitta barnens intresseområden och utgå från det. Ett exempel är pojken som var totalt ointresserad av korten tills personalen kom på att han kunde få träna på kort med bilmärken på, eftersom han var mycket intresserad av bilar. Då fann han en anledning att lära sig att känna igen orden och plötsligt gick inlärningen som en dans. Den positiva feedback pojken får när han kan lära de andra barnen olika bilmärken stärker honom.

Samlingsstunden på förmiddagen är ett viktig moment i barnens vardag, och där utgår man alltid från ordkorten. Här lär sig barnen snabbt att känna igen både sina egna och kompisarnas namn, föräldrars för och efternamn, och t o m adresser. Alla barnen är delaktiga och får ta plats här och det finns alltid något att samtala kring. Något som pedagogerna trycker på är att barnen främst lär sig av varandra. Är det ont om personal kan det hända att barnen själva håller i samlingen, och det fungerar alldeles utmärkt. Blir det ingen samling alls är besvikelsen stor…

På förskolan finns det fyra rum med olika inriktningar; språk, matte, skapa och natur/teknik. Här är väggarna fyllda med allt som hör till det tema som man för tillfället arbetar med. Det kan till exempel vara djur, Afrika eller klassiska sagor. Det som sätts upp på väggarna tillverkas alltid tillsammans med barnen. På frågan vilka teman som är mest populära, går det inte att svara, utan det skiftar beroende på hur pedagogerna arbetar. Men alla teman väljs tillsammans genom samtal och diskussioner med barnen. Mycket material tillverkas och produceras, och allt sätts upp på väggarna för att barnen lätt ska kunna se.

Barnens skrivutveckling följs och dokumenteras noga. Åtta av tio har knäckt läskoden när de slutar på förskolan. Men, trots det intensiva och medvetna arbetet med att lyfta barnens läs och skrivutveckling, betonas vikten av att göra skillnad på förskola och skola. Skolan är en skola men här på förskolan leker vi!

* Samlingsgruppen är en av arbetsgrupperna initierade av koncept Lilla Slottet vars uppgift är att i samråd med barn ta fram ett förslag på ett alternativt sätt att arrangera samlingarna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s