Hej, här är vi!

Sedan ett tag tillbaka är vi en ny konstellation i projektgruppen och vill därför presentera oss!

bild (5)

Hej, jag heter Kristina och har arbetat i projekt Lilla Slottet sedan starten. Jag har arbetat på Malmö Stadsbibliotek i 11 år, främst på barnavdelningen, där jag har haft hand om alla möjliga olika verksamheter för barn i alla åldrar och deras vuxna. Jag ser väldigt mycket fram emot att se när allt som vi har pratat om och funderat kring i projektgruppen allteftersom börjar ta form i verkligheten. Det känns både läskigt och otroligt spännande!

Jag är en som tycker att livet är alldeles för kort för det finns så otroligt många platser jag vill besöka och uppleva. Jag älskar att resa, det finns alltid något nytt att lära sig, en spännande maträtt att prova eller en vacker utsikt att njuta av.

När känner du dig som ett barn igen och hur känns det?
När jag är tillsammans med mina barn och vi tramsar oss, dansar, brottas eller äter alldeles för mycket chips. Då känner jag mig liten igen och jag glömmer allt runtomkring!

Foto bloggen

Jag heter Karin och är projektledare för Lilla Slottet, ett superroligt och utmanande projekt då det sträcker sig över ett väldigt brett fält. Jag har tidigare initierat och drivit projektet Godnattsagor inifrånsom möjliggör för fängslade föräldrar att spela in sagor till sina barn, en verksamhet som nu är permanent på många av landets fängelser. Jag har alltså länge arbetat utifrån ett barnperspektiv men det är först med detta projekt som jag arbetar direkt mot barn, väldigt kul.

Rastlös som jag är gillar jag nya utmaningar, att dansa swing, att bada i havet året runt och har en tramsig vision om att ta upp pianospelandet och starta en swingband när jag är 40 🙂

Om du var liten igen, vad skulle du önska dig i ett framtida barnbibliotek?
Jag skulle önska mig en plats som kändes magisk(både hur det rumsligt är utformat men också innehållsmässigt) där jag kan få uppleva både stora berättarupplevelser men också en plats där min kreativitet och fantasi skulle utmanas i olika skapande verksamheter. Jag minns biblioteket som väldigt magiskt men det var kanske mer en plats där man var en passiv mottagare.

matsJag är Mats och jobbar på vårt digitala bibliotek. Det är ett fantastiskt roligt jobb som innebär att arbeta med inspiration och information till alla våra digitala besökare. I projekt Lilla Slottet tittar jag särskilt på digitala lösningar för barn.

På fritiden tycker jag särskilt om att försjunka i långa utmanande strategispel på datorn eller att läsa och titta på science fiction.

Vilken var den första boken som du drunknade i?
Det måste ha varit Den oändliga historien av Michael Ende. Den fångade mig som ingen annan bok hade gjort tidigare och jag minns hur ledsen jag var när den tog slut. Jag tror att det var den gränslösa fantasin i berättelsen som gjorde att jag älskade den så mycket.

bild (4)

Jag heter Malin och är ny medlem i projektgruppen för Lilla slottet på halvtid. Min andra halvtid jobbar jag på avdelningen Digitala biblioteket som samordnare av den virtuella frågetjänsten bibblansvarar.se. Tidigare har jag bland annat arbetat med delaktighetsfrågor inom projektet Ditt liv dina drömmar ditt bibliotek och jag ser mycket fram emot att få arbete mer med dessa frågor utifrån ett barnperspektiv!

På min fritid gillar jag att resa, läsa med mina barn, se på TV-serier, dricka vin med mina vänner och äta snabba kolhydrater.

Vilken film minns du starkast från barndomen?
Inte en film utan en tecknad TV-serie från Belgien som heter En cell-sam historia (finns på bibblan). Serien handlar om och utspelar sig i kroppen. Minns speciellt synapserna som supersnabba löpare och bakteriernas skurkröster.

image001

Jag är Linda och jobbar som verksamhetsutvecklare på Stadsbiblioteket i Malmö. Mitt jobb innebär att jobba med våra olika utvecklingsprocesser och projekt. Roligt! Och en vanlig dag för mig består vanligtvis av en massa olika människor, möten, samarbeten och planering av Malmöbibblans olika processer.  Och så klart kaffe 🙂

Jag är 170 cm lång, ganska envis och blir glad av livet små absurditeter. Är också väldigt förtjust i att måla och rita, kajaka och befinna mig utomhus i största allmänhet, på land som i vatten.

Vad minns du från ditt barnbibliotek när du var liten?
Jag tänker med värme på mitt barndomsbibliotek, men det är två saker som sticker ut, känslan av den andra världen och,.. de som, enligt mig, bodde där. Minns doften av böcker, alla berättelser och det fria och tillåtna. Bort från lektioner, tid och krav. Och, sagodamen, med stort yvigt rött hår, som jag som barn tänkte att hon nog bodde i biblioteket. Hon var ju alltid där, och hon hade alltid hade tid till oss, läste sagor, pratade om ditt och datt och inte minst försåg oss med böcker, berättelser som ofta, för oss barn, innebar ett kliv in i en helt annan värld.

Kommentera

