”Barn-öar” i andra delar av bibblan

Jag heter Elina och är studerande på Konstakademins Designskola I Köpenhamn. I vår gör jag mitt examensprojekt riktat mot Malmö Stadsbibliotek och den stora satsningen på de små besökarna. Närmare bestämt har jag tagit mig an uppgiften att som en del av projekt Lilla slottet skapa rum åt barnen på de övriga avdelningarna på biblioteket.

Genom att på ett lekfullt sätt utveckla en modell för ett eller flera objekt som skapar rum i rummet ska detta bli en plats dit barnen blir lockade och känner sig inbjudna att vara. Något som marker att barnen är välkomna i hela biblioteket men kanske även underlättar för de vuxna när ”vuxensaker” ska bli gjorda. “Objektet” kommer vara flexibelt och ska kunna flyttas runt till de avdelningar där behov och utrymme finns.

jag

Jag har pratat en del med både besökare och personal på biblioteket och även sett på förskolor för att veta mer om barns behov och aktiviteter, men tar mer än gärna emot fler förslag och idéer om så finns!

 

Kommentera

